Birgitta Weimar is nieuwe directeur Wonen met Ondersteuning en Welzijn (WOW) bij Stichting Humanitas

Vanaf 1 oktober 2024 is Birgitta Weimar de nieuwe directeur van Wonen met Ondersteuning en Welzijn (WOW) bij Stichting Humanitas in Rotterdam. Birgitta heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ouderenzorg. Ze levert graag een bijdrage aan de zingeving en het levensgeluk van de bewoners en haar collega’s. “Aan de menskant maak je het grootste verschil.”

Birgitta (54) heeft gezondheidswetenschappen gestudeerd en begon haar loopbaan als verpleegkundige. Ze werkte bij verschillende zorgorganisaties, zoals Aafje, Topaz en de Alrijne Zorggroep en bekleedde daar leidinggevende functies. In haar vorige rol als interim transitiemanager bij DSV Leven was ze verantwoordelijk voor projecten als de integratie van de facilitaire dienst op de zorglocatie en de nieuwbouw van een verpleeghuis. Birgitta woont in Woubrugge, samen met haar man Remco, zoon Bart en hond Sven.

Stichting Humanitas

Toen Birgitta klaar was bij DSV en dacht aan vakantie, kwam de vacature van Stichting Humanitas voorbij. Die trok haar aandacht. “Toen ik in het Rotterdamse werkte keek ik altijd met een schuin oog naar Stichting Humanitas. Dat was een organisatie waar alles kon en alles mocht, zo leek dat in ieder geval. Wat ik vooral mooi vind is de diversiteit, de inclusiviteit, dat iedereen welkom is. De missie om levensgeluk en zingeving te brengen, daar sta ik erg voor. Zo wil ik zelf ook oud worden.”

Birgitta krijgt de leiding over 14 locaties. De opdracht als directeur om het juiste evenwicht te bewaren tussen ‘de menskant’ en financiële gezondheid trok haar. Maar ook de drive om het goede te doen en ieder mens de vrijheid te geven om zichzelf te zijn motiveert haar. “Daar wil ik graag een bijdrage aan leveren. Het zijn de kleine dingen die het leven mooier maken.”

Ideeën moeten niet achter een bureau ontstaan, maar die moeten met collega’s opborrelen.

De eerste maanden

De grote uitdagingen ziet Birgitta in de complexer wordende zorgvraag en het vinden van nieuwe collega’s. “Aan de menskant maak je het grootste verschil. Ik wil in de eerste periode daarom vooral luisteren en kijken, tenzij de organisatie iets anders vraagt. Die eerste maanden krijg je maar een keer. Ik wil niet meteen van alles veranderen, maar vooral kijken hoe situaties in elkaar zitten. Op elke locatie aanwezig zijn. Ideeën moeten niet achter een bureau ontstaan maar die moeten met collega’s opborrelen. Zij weten als geen ander hoe dingen beter of mooier kunnen.”

Waar Birgitta het meest naar uitkijkt? “Samenwerken met collega’s. Ik krijg via LinkedIn al allemaal welkomsberichten van collega’s. Dat vind ik leuk. De relatie met collega’s, de intensiteit van contacten, mooie gesprekken, daar geniet ik echt van. Ik heb er gewoon heel veel zin in!”

Ellis Kastelein en Joost Zielstra, Raad van Bestuur, zijn erg blij met de benoeming van Birgitta als de nieuwe directeur van WOW: “We krijgen met Birgitta een directeur met veel ervaring in de ouderenzorg. Ze heeft het voor ons zo belangrijke oranje hart. Haar zorgachtergrond en haar rijke ervaring in allerlei managementfuncties gaat WOW helpen de belangrijke stap naar voren te maken. Er staan veel veranderingen op ons te wachten en we weten en voelen dat zij hier samen met haar teams van medewerkers de schouders eronder zal zetten. Zij is als mens en als professional een belangrijke aanvulling op waar we binnen onze organisatie voor willen staan.”