De Cliëntenraad
Stichting Humanitas vindt het belangrijk om medezeggenschap zo dicht mogelijk bij de cliënt te organiseren.
In eerste instantie heeft de cliënt (en/of diens vertegenwoordiger) inspraak en zeggenschap over de individuele zorgafspraken. Wanneer de onderwerpen meerdere cliënten betreft, denk aan algemeen voedingsbeleid, veiligheid en welzijn is de medezeggenschap georganiseerd binnen cliëntenraden.
Taak
De cliëntenraad heeft de (wettelijke) taak op te komen voor de belangen van de cliënten. Het geeft de cliënten een stem en zoekt de verbinding tussen de cliënt en Stichting Humanitas. Wat cliënten belangrijk vinden wordt door de cliëntenraad meegenomen bij de ontwikkelingen en beslissingen binnen Stichting Humanitas.
Lokale cliëntenraad
Stichting Humanitas streeft naar een cliëntenraad binnen alle verblijflocaties en binnen de thuiszorg. Deze lokale cliëntenraden verbinden en behartigen het gemeenschappelijk belang van de cliënten van een specifieke locatie of de cliënten die thuiszorg ontvangen.
De lokale cliëntenraden hebben als gesprekspartner de (locatie)manager. De cliëntenraad vergadert periodiek met elkaar en met de (locatie)manager en bespreekt alle belangrijke ontwikkelingen.
Ook adviseert de lokale cliëntenraad het management over zaken die direct van invloed zijn op de cliënt. Daarbij worden de lokale cliëntenraden administratief ondersteund door een medewerker van Humanitas.
Wat doet de lokale cliëntenraad niet?
De lokale cliëntenraad behandelt in principe geen individuele klachten. Klachten worden na afstemming met de betrokkenen doorgestuurd naar de (locatie)manager en/of klachtenfunctionaris. Meer informatie over de klachtenprocedure leest u hier.
Samenstelling lokale cliëntenraad?
De lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten, vertegenwoordigers van cliënten, vrijwilligers en personen met affiniteit met de doelgroep.
De volgende cliëntenraden zijn binnen Stichting Humanitas actief:
- Akropolis, voorzitter: Mevr. J. Eliëns
clientenraadakropolis@stichtinghumanitas.nl of jeliens@stichtinghumanitas.nl - Hannie Dekhuijzen
- Bergweg
- De Wetering, voorzitter: Mevr. M. Silvis
ClientenraadWT@stichtinghumanitas.nl of msilvis@stichtinghumanitas.nl - Gerard Goosenflat, Berberishof en De Kristal, contactpersoon Dhr. P. Meerman clientenraadbgk@stichtinghumanitas.nl of pmeerman@stichtinghumanitas.nl
- Het Terras aan de Maas, voorzitter: Dhr. A. van Oosten
clientenraadtadm@stichtinghumanitas.nl - Bertus Bliekhuis, voorzitter: Dhr. R. van Leeuwen
CHVH@stichtinghumanitas.nl of rvanleeuwen@stichtinghumanitas.nl - De Steenplaat, voorzitter: Dhr. E. Gordijn
clientenraadsteenplaat@stichtinghumanitas.nl - De Leeuwenhoek, voorzitter: Mevr. B. Akkerman
clientenraadleeuwenhoek@stichtinghumanitas.nl - Zilverlinde, voorzitter: Dhr. W. van Nimwegen
Clientenraadzl@stichtinghumanitas.nl - Zorg Thuis
De centrale cliëntenraad
Vanuit iedere lokale raad zit er één afgevaardigd lid in de centrale cliëntenraad. Hiernaast heeft maximaal één onafhankelijk lid zitting. De centrale cliëntenraad wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter en wordt ondersteund door een medewerker van Stichting Humanitas, de stafadviseur medezeggenschap.
De huidige leden zijn:
- Wil van der Steen, lid (Hoek van Holland)
- Jolande Eliëns, lid (Akropolis)
- Marianne Silvis, lid (De Wetering)
- Pim Meerman, lid (Berberishof, Gerard Goossenflat en De Kristal)
- Dhr. E. Gordijn (De Steenplaat)
- Mw. B. Akkerman (De Leeuwenhoek)
- Dhr. W. van Nimwegen (Zilverlinde)
- Dhr. J. Kamphorst, onafhankelijk voorzitter
- Emmy Verdoes, ambtelijk secretaris
De centrale cliëntenraadsleden vertegenwoordigen de lokale cliëntenraden en houden zich bezig met locatie overstijgende onderwerpen zoals het stichtingsbeleid, fusies, de begroting en de jaarrekening.
Contactgegevens
Stichting Humanitas – T.A.V. Centrale Cliëntenraad Humanitas (Emmy Verdoes)
Achillesstraat 290
3054 RL Rotterdam
Voor alle zorgprofessionals en verwijzers zijn wij op werkdagen bereikbaar van 8.00-17.00 uur.
Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.